Czerwcowy Wrap Up Komiksów

Dopiero co publikowałam wpis o majowych lekturach, a tu już czerwiec skończony, pora więc na komiksowe podsumowanie.

fun home alison bechdelPierwsza pozycja (i zarazem najciekawsza) to Fun Home: A Family Tragicomic autorstwa Alison Bechdel, najbardziej znanej dzięki zaproponowanemu przez nią (i jej przyjaciółkę Liz Wallace) The Bechddel Test. Powiem szczerze, że nawet nie miałam pojęcia, że pani była rysowniczką. Sam komiks to historia autobiograficzna, gdzie możemy się dowiedzieć więcej o dzieciństwie autorki i jej wczesnym okresie dorosłości. Choć autorka nie mieszka już z rodziną w małej amerykańskiej miejscowości to wraca do domu na wieść o śmierci ojca. To skłania ją do refleksji nad tym kim był ten człowiek i nad ich dość skomplikowaną relacją. Czasem miałam wrażenie, że autorka wpada w bardzo pretensjonalny ton, szczególnie kiedy odnosi się do różnych autorów, których książki wpłynęły na jej życie, ale to może tylko moje przewrażliwienie. Ogólnie bardzo ciekawa lektura. Styl ilustracji i kolorystyka (od bieli, przez liczne odcienie niebieskiego i czarne kontury) też przypadły mi do gustu. Świetnie pokazuje te uczucia, które ciężko wyrazić słowami, jak np. oschłość relacji.  Zdecydowanie najciekawsza powieść graficzna w tym miesiącu.

fun-home-separate-pursuitsSe-Eu-Foe-Um-LivroDruga pozycja to bardziej poemat wydany w postaci książki z ilustracjami. Se eu fosse un livro (Gdybym był książką) autorstwa Portugalczyka José Jorge Letria z ilustracjami André Letrii. Trafiłam na nią przez przypadek w wersji czytanej w ramach projektu Plano Nacional de Leitura. I powiem Wam że się zachwyciłam. Językowo pozycja bardzo prosta, ilustracje śliczne i ładne przesłanie. Wiersz podzielony na strofy, każda po trzy wersy zaczynające się od Se eu fosse um livro. Kto by pomyślał, że zachwyci mnie poezja portugalska? Ale nie tylko mnie bo książka została przetłumaczona na angielski, języki skandynawskie, włoski, grecki, chiński i jeszcze jakieś.

3_luzdeluma.png

WP_20170623_11_09_28_ProKolejna pozycja to, jak już w innym wpisie mówiłam, zakup przypadkowy. The Garden of Words to jedna z najpiękniejszych animacji jakie widziałam, autorstwa Makoto Shinkai. Choć fabularnie nie przedstawia sobą dużo, to szczegóły animacji, deszcz, jadące pociągi czy spadające krople robią olbrzymie wrażenie. Filmy Shinkai stawiają animację na bardzo wysokim poziomie. Ostatni hit japońskiej kinematografii Your Name (君の名は), blockbuster bijący rekordy oglądalności w zeszłym roku wyszedł od tego samego reżysera. No dobrze, ale jak sobie poradzi ta historia kiedy zamkniemy ją w nieruchomych kadrach w jednym tomie mangi? Cóż, przyjemnie się to czyta, kadry są ładne i staranne. Dużo ciekawsze niż w wielu popularnych mangach. Jednak sama historia nadal do mnie nie przemawia. Są elementy, które mi się podobają, owszem, na przykład wykorzystanie poezji klasycznej czy fakt, że główny bohater ma dość nietypowe marzenie (zostać szewcem) i dąży do tego na własną rękę (łącznie z podjęciem pracy wakacyjnej żeby zarobić na materiały i kurs szewstwa). Jednak cała historia nadal pozostawia mnie niewzruszoną. Czyli dokładnie tak jak z filmem: ogląda się to dla formy a nie dla treści. W sumie to ciekawa jestem tego najnowszego filmu. Ktoś już widział?

Może jeszcze słowo co do tłumaczenia: ja wiem, że przełożyć japoński na inny język to zadanie ciężkie. Jednak widziałam nie raz pozycje gdzie tłumacze, profesjonaliści i amatorzy radzili sobie z tym znakomicie. Tutaj niestety nie raz tekst krzyczał: patrz jestem przetłumaczony z japońskiego, w oryginale to miałoby sens, ale po angielsku brzmi po prostu dziwnie.

WP_20170623_11_09_57_Pro

I to by było na tyle, mało komiksów w tym miesiącu, ale też czytałam co innego. Zobaczymy co przyniesie lipiec.

Skomentuj

