Najładniejsze okładki?

Oglądając odcinek hiszpańskiej vlogerki Vero BlaBla Mejores y peores portadas de libros (Najlepsze i najgorsze okładki książek) postanowiłam stworzyć własną listę. Gotowi? Mogą się pojawić angielskie wydania, hiszpańskie, jak i polskie. Postaram się by tych ostatnich było jednak więcej. Kolejność przypadkowa, tak jak je wyciągałam z półki. Albo jak mi się przypominały (brałam pod uwagę tylko te wydania, które mam fizycznie na półce).

elzbieta tabakowska nie pelna pustka#1 nie-pełna pustka. haiku Elżbiety Tabakowskiej
(Wydawnictwo Austeria, 2016)

Zaczniemy od tomiku poezji (haiku) ze wspaniałymi ilustracjami (sumi-e) Lidii Rozmus. Haiku, trzy strofkowy wiersz z określoną ilością sylab w każdej to dość znany termin. Sumi-e to technika malowidła czarnym tuszem. Moje ulubione to pewnie te:

przekładoznawstwo
dwa teksty dwoje ludzi
bezradny tłumacz

drozd na trawniku
egzekucja dżdżownicy
obraz bez dźwięku

yokai-tajemnicze-stwory-w-kulturze-japonskiej-b-iext48226490#2 Yokai. Tajemnicze stwory w kulturze japońskiej Michaela Dylana Fostera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017)

Druga pozycja, także związana z Japonią, choć tym razem napisanej przez Amerykanina. Świeży nabytek, jeszcze w czytaniu. Bardzo naukowe podejście do zjawiska japońskich yokai, popularnych po dziś dzień stworów. Okładka i ilustracje autorstwa Shinonome Kijina, artysty, a zarazem badacza yokai. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych Japonią i jej folklorem.

brideshead-revisited#3 Brideshead Revisited Evelyna Waugha
(Penguin Books, wydanie z 2011)

Czas przenieść się trochę bliżej bo do Wielkiej Brytanii. Pierwsze wydanie książki Waugha pochodzi już z 1945 roku, jednak to okładka z serii Penguin Essentials podbiła moje serce. W tej samej serii ukazały się jeszcze np. The Prime of Miss Jean Brodie (długo zastanawiałam się czy jej sobie nie sprowadzić jednak i wciąż jeszcze od czasu do czasu wraca myśl że może by jednak…), czy A Passage to India i wiele innych klasyków literatury. Chętnie wydałabym swoją pensję na te wydania. Autorem okładki jest Jim Tierney. A tu link do jeszcze jednego ładnego wydania też od Penguin.

w240_u90#4 Severina Rodrigo Rey Rosy
(wyd. Wielka Litera, 2013)

Tym razem coś z hiszpańskiej półki (tak po prawdzie gwatemalskiej), tylko że w polskim wydaniu. Książka która mnie pozytywnie zaskoczyła i okładka którą dopiero niedawno doceniłam i zrozumiałam. Rzadko przemawia do mnie taki natłok kolorów wszelakich, jednak takie są właśnie tkaniny gwatemalskie. A każdy kolor oznacza co innego.  Okładka to projekt WKDesign.

carmen laforet nada#5 Nada, Carmen Laforet
(wyd. Destino, 2011)

I na koniec książka hiszpańskojęzyczna. Po raz pierwszy wydana w 1944, ale wciąż wznawiana. Opowieść o młodej dziewczynie z prowincji, która przyjeżdża do rodziny (której praktycznie nie zna) do powojennej Barcelony. Będzie się uczyć, zawierać nowe znajomości, lawirować między członkami rodziny. Książka, polecona kiedyś przez wykładowczynię, mnie ujęła już od pierwszych stron. Za okładkę odpowiada Departamento de Diseño, División Editorial del Grupo Planeta (czyli dział grafiki z wydawnictwa Planeta).

Jeśli pozwolicie tutaj skończę. Coraz więcej książek czytam w formie elektronicznej i trudno mi „zżyć” się z ich okładkami. Tradycyjne książki – za każdym razem jak bierzesz do ręki to widzisz okładkę, a na czytniku? Okładkę widzę tylko jak zaczynam książkę (i to w wersji czarno-białej) i jak ją oceniam na goodreads. Sporo książek też przeczytałam pożyczonych i one również nie znalazły tu swojego miejsca. W końcu nie na mojej półce stoją. Z kolei rankingu najgorszych okładek nie mam ochoty przedstawiać, bo po co? Jest ich tyle i już i tak dostatecznie kłują w oczy.

Ale ale, każdy ma swoje ulubione okładki. Jakie są wasze?

Skomentuj

