Mine Vaganti (2010)

Ferzan Özpetek to nie tylko turecki reżyser kręcący najbardziej włoskie filmy, ale też czarodziej, który oczarowuje niczego się niespodziewającego widza już w pierwszych kadrach i nie pozwala wyłączyć aż do napisów końcowych. Przynajmniej tak działa na mnie. Miałam tylko sprawdzić czy wszystko z filmem jest w porządku, żeby móc go sobie później obejrzeć, a skończyłam prawie dwie godziny później z bardziej pozytywnym spojrzeniem na świat. Tak samo było przecież z Le fate ingnoranti (On, ona i on) czy Saturno contro (Saturno contro. Pod dobrą gwiazdą). Z tych trzech tytułów Mine vaganti (w Polsce jako Mine vaganti. O miłości i makaronach)  to chyba najlżejsza pozycja, gdzie widać też sporo elementów, które pojawiły się i w tych wcześniejszych filmach. Jednak nie jest to czysta komedia, pozostają poważne dylematy i rozterki bohaterów, na szczęście jak zwykle nie przegadane, ale pokazane z wyczuciem aby nie popaść w melodramat.

919c9c34f16c294796bcc8bf6e029390.jpg

Tommaso Cantone (Riccardo Scamarcio) rzadko bywa w domu rodzinnym, na co dzień mieszka w kosmopolitycznym Rzymie. Teraz jednak przyjeżdża pragnąc wyjawić swojej dość konserwatywnej rodzinie, że a. chce zostać pisarzem i b. woli mężczyzn i jest w długotrwałym związku z niejakim Marco. Plan jest prosty, bombę zrzuci przy gościach, co by bardziej wściec ojca, zostać wydziedziczonym i wypędzonym z domu. Rodzinna fabryka makaronów go nie interesuje. O swoim planie opowiada tylko starszemu bratu Antonio (Alessandro Preziosi). Jednak przy samej kolacji ten pokrzyżuje mu plany ubiegając go w wychodzeniu z szafy i wysyłając ojca z zawałem do szpitala. Teraz Tommaso czuje się w obowiązku milczeć, nie wyjeżdżać i zająć się fabryką, przynajmniej póki rodziciel nie wróci do formy.

Choć przyznam, że postawa uległości głównego bohatera dość mocno mnie denerwowała, i aż chciałoby mu się powiedzieć „chłopie pozbieraj się i po prostu stamtąd wyjedź!”, to jednak ani na chwilę nie popsuło mi to filmu. Główny konflikt wydaje się rozgrywać między dwoma braćmi i ich ojcem (Ennio Fantastichini, nagroda Donatello dla najlepszego aktora drugoplanowego), ale jak zwykle nie zabrakło ciekawych postaci kobiecych. Nie opiszę tu wszystkich, bo to liczna rodzina.

o-milosci-i-makaronach4.png

Na pierwszym miejscu trzeba wspomnieć babcię (Iliaria Occhini, nagroda Donatello dla najlepszej aktorki drugoplanowej), kobietę która całe życie spędziła nie z tym bratem, którego kochała, a która teraz wspiera wnuków, aby wyzwolili się spod tyranii ojca. Spoza rodziny najważniejszą kobietą jest tu Alba (Nicole Grimaudo), młoda córka przedsiębiorcy, który właśnie zainwestował w biznes z makaronami. Przedstawiona po raz pierwszy jak niszczy czyjś samochód zarysowując go kluczem, to ona weźmie na siebie zarządzanie firmą po odejściu Antonio i chorobie głowy rodu. Z czasem też bardzo się do siebie zbliżą z Tommaso.

Nie można pominąć siostry ojca, starej panny nadużywającej alkoholu i nie potrafiącej postawić się rodzinie; czy siostry Tommaso i Antonia, która wyszła za człowieka niekoniecznie poważanego w rodzinie. Za dużo czasu zajęłoby opisywanie wszystkich dokładnie po kolei, ale na każdą panią warto tu zwrócić uwagę.

Rodzina-Cantone-2.jpg

Film kręcony był w przeuroczym mieście Lecce, daleko na samym obcasie wielkiego włoskiego buta, i aż chciałoby się spakować plecak i ruszyć w drogę. Do tego nastrojowa muzyka przeplatana włoskimi przebojami doskonale pomaga wczuć się w nastrój.

litigio-piazzettacarducci.jpg

Jak już wcześniej wspomniałam u Özpeteka elementy dramatu czy melodramatu są świetnie wyważone z tymi bardziej komediowymi, więc przyjemnie się to ogląda (dobrze się przy tym bawiąc).  Mine vaganti to jeden z tych nielicznych filmów, po którym czułam niedosyt i chciałam więcej, bo film zostawia wiele kwestii otwartych i niedopowiedzianych, pozostawiając widza z domysłami i dociekaniami bez definitywnych odpowiedzi.

Reklamy

2 thoughts on “Mine Vaganti (2010)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s