Arsenic and Old Lace (1944)

Jako że daleko mi do krytyka filmowego zazwyczaj rezygnuję z pisania recenzji o starszych, znanych i uznanych produkcjach. W końcu tyle już się o danym filmie powiedziało… Mimo to, jeśli przestajemy mówić o klasykach, tym grozi zapomnienie. W końcu na Arszenik i stare koronki trafiłam przez zdjęcia na tumblr, a nie z książki o historii kina Hollywood.

MBDARAN EC028
ARSENIC AND OLD LACE, Priscilla Lane, Jean Adair (back), Cary Grant, Josephine Hull, 1944 – FILM STILL

Arsenic and Old Lace to klasyk od reżysera, którego bardzo lubię, choć nigdy nie strawię jego całej filmografii (filmy propagandowe z drugiej wojny światowej to nie ten numer). Mowa oczywiście o Franku Caprze, autorze takich produkcji jak  Mrs. Smith goes to Washington (1939), It Happened One Night (1934) czy dopiero później docenionym It’s a Wonderful Life z 1946.

Film oparty jest na sztuce broadwayowskiej o tym samym tytule, napisanej przez Josepha Kesselringa i wielokrotnie wznawianej (na samym Broadwayu jak i w innych teatrach, tych profesjonalnych i tych amatorskich). Część oryginalnej obsady z Broadwayu występuje także w filmie, np. cioteczki, ale o nich za chwilę. Jak na czarną komedię przystało, szczególną popularnością cieszy się w okolicach Halloween.

ARSENIC_UNDER-TEXT2050

Znany krytyk Mortimer Brewster (znany głównie ze swoich esejów przeciwko miłości i instytucji małżeństwa, tu grany przez Cary’ego Granta) próbuje potajemnie pobrać się ze swoją sąsiadką dla której to stracił głowę (Priscilla Lane). Kiedy już przychodzi ich kolej w urzędzie zostają nakryci przez dziennikarzy (byli już wtedy paparazzi czy to tylko kronika towarzyska?). To już pokazuje widzowi, że łatwo młodzi małżonkowie mieć nie będą.

Spokojne przedmieścia. Cmentarz, a przy nim z jednej strony dom księdza/pastora a z drugiej? Dom dwóch uroczych starszych pań Abby (Josephine Hull) i Martha (Jean Adair), o których mówi się, zachwalając ich dobroć. M.in. opiekują się bratem Mortimera, Theodorem, który żyje w oderwaniu od rzeczywistości i uważa się za Roosvelta. Jednak ani proboszcz, ani policjanci ani nawet ich siostrzeniec nie podejrzewają do jakiego stopnia siostry są gotowe się posunąć, żeby ulżyć w samotności starszym panom, częstując ich doprawionym winem z czarnego bzu (elderberry) i zakopując ciała w piwnicy/Panamie (Theodor myśli, że jest to część programu kopania kanału Panamskiego).

mcdaran_ec116_h

Mortimer przybywa, żeby przekazać dobre nowiny o swoim ożenku cioteczkom i przez przypadek odkrywa ich sekret. Nie mogąc się z tym pogodzić zaczyna całą akcję, mającą na celu umieszczenie jego brata w odpowiedniej instytucji, żeby uchronić ciotki, które ich wychowały. Nie przewidział tylko pojawienia się swojego starszego brata Jonathana (Raymond Massey), który przyjeżdża w poszukiwaniu kryjówki przed policją. Towarzyszy mu podejrzany doktor Einstein (Peter Lorre) odpowiedzialny za liczne operacje plastyczne na jego twarzy (przez co ten przypomina bardziej potwora niż człowieka).

Czarna komedia, z której na pewno zostaną Wam w pamięci miny Cary’ego Granta. Sam twierdził, że to jedna z jego mniej udanych ról, uważając swoją grę way over the top. Jednak mam wrażenie, że w tej historii dokładnie takie przedstawienie było odpowiednie.

arsenic

W filmie wielokrotnie podkreśla się, że Jonathan wraz ze swoją nową twarzą wygląda jak Boris Karloff, aktor który grał tą rolę na deskach Broadwayu (przypomnijcie go  sobie jako Frankensteina z lat 30.).

Ciekawe jest też to, że na potrzeby filmu nie tylko dodano sceny z Nowym Jorkiem w tle, ale też zmieniono zakończenie i ocenzurowano jedną z wypowiedzi (Grant nie mógł powiedzieć I am a bastard!).

Cóż, ja się bawiłam świetnie, osoba z którą to widziałam też, choć bez takich wybuchów śmiechu. Czarny humor, wiele ciekawych zwrotów akcji, zawrotne tempo i, może teatralna, ale dobra gra aktorska. Czego chcieć więcej? Prawie dwie godziny dobrej zabawy.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s