Jab We Met (2007)

Jab We Met (ang. When We Met, pl. Kiedy ją spotkałem) to film drogi i komedia do której chętnie wracam raz na jakiś czas. Coś co mnie zaskoczyło: Leap Year to remake Jab We Met, nie odwrotnie. Sam koncept filmu został wzięty ze starej amerykańskiej komedii It Happened One Night (z Clarkiem Gable i Claudette Colbert).

jab26a

Aditya Kashyap (Shahid Kapoor) stoi na czele wielkiej korporacji, którą założył jego ojciec. Sam jednak nie jest zbytnio zainteresowany biznesem i nie szczególnie obchodzi go co się dzieje z firmą. W trakcie trudnego spotkania bez słowa wychodzi i jedzie… na ślub swojej ukochanej, która go zostawiła. Nie zostaje tam jednak długo. Jak w transie wychodzi, zostawia telefon i pager na samochodzie i zaczyna się włóczyć po mieście. W końcu trafia na dworzec i wsiada do pierwszego lepszego pociągu. Tam poznaje rozgadaną Geet (Kareena Kapoor), która nawijając bez przerwy z irytującym optymizmem opowiada mu historię swojego życia i cel podróży. Początkowo Aditya nie zwraca na nic uwagi, aż do momentu kiedy wybucha bo nie może już znieść paplaniny współpasażerki. Kiedy Geet zauważa, że facet zniknął z pociągu wybiega za nim próbując nakłonić go do powrotu. W tym czasie pociąg spokojnie sobie odjeżdża.

Bohaterowie przemierzają Indie pociągiem i samochodami. W międzyczasie rodzi się między nimi przyjaźń, dzięki której Aditya uczy się zupełnie innego podejścia do życia.

tumblr_mabkpyjvoy1qlmo4ao2_r1_500

Z opisu może i nie brzmi jak coś wyjątkowego, ale dzięki dużej dozie dobrego humoru, świetnej grze aktorskiej i ciekawych pomysłach realizacyjnych (szczególnie pościg taksówką za pociągiem jest niesamowicie pokazany) wybija się spośród innych rom-com. Nawet po paru latach od realizacji bije od niego pewna świeżość. Zresztą fani filmów hindi będą mogli się doszukiwać nawiązań do wcześniejszych hitów (ach ta Żona dla zuchwałych, wszędzie się wprosi) czy śmiać się z aluzji do starego Agneepath i gniewnego Big B.

Kolejny punkt film zarobił u mnie tematem i podejściem do tematu. Film drogi to głównie męski obszar dominacji (z chlubnymi wyjątkami), bardziej niebezpieczny dla niej niż dla niego. I temat ten nie został pominięty – bo Geet znajduje się w nie lada opałach kiedy zostaje sama na stacji otoczona podstarzałymi facetami. Nikt nie staje w jej obronie i musi ratować się ucieczką z dworca. Bezpieczna jest tylko kiedy przebywa z Adityą. Kobieta w przestrzeni publicznej nadal nie ma tego samego statusu co mężczyzna.

jab16a
Nie tak często można zobaczyć jakąkolwiek aktorkę bez makijażu na ekranie

Drugim ważnym tematem poruszonym jest prawo do wyboru w życiu. Główna bohaterka  to członkini mniejszości sikhów. Wraca do domu, gdzie czeka na nią przyjaciel z dzieciństwa z którym jej rodzina aranżuje małżeństwo. Ona jednak nie ma zamiaru się temu poddać, gotowa jest uciec z domu i zerwać na jakiś czas kontakty z ukochanymi bliskimi byleby wyjść za mąż za tego, którego kocha, a który należy do innej grupy społecznej i wyznaje inną wiarę. Film pokazuje silną młodą kobietę, która wyciąga rękę po to czego chce i, być może dlatego, stał się jednym z dwóch największych hitów tamtego roku (drugim był Chak De! India z Shah Rukh Khanem w roli trenera żeńskiej drużyny hokejowej). A tak na marginesie, ostatnio znów się mówiło o filmie w mediach, kiedy Kareena i Shahid dali do zrozumienia na konferencji promującej inny film w którym obydwoje się pokazują (choć nie razem), że kontynuacji raczej nie będzie.

jab28d

Na koniec wspomnę Wam, jak zwykle, o piosenkach. Piosenek jest aż 6 (plus remixy i jedna wersja instrumentalna). Nie wiem dlaczego, ale ścieżka nie jest dostępna na spotify, czego bardzo żałuję. Moimi faworytami są Yeh Ishq Hai (O Rama! i pokaz mody spod Himalajów) i Nagada Nagada (Pendżab pełną parą). Bardzo przyjemna jest też radosne Aao Milo Chalo i spokojne Aoge Jab Tum. Za to zupełnie mi nie pasuje do reszty utwór z napisów końcowych. Też Tum Se Hi jakoś mnie nie złapał.

6a00e551a4e0f3883301901ee61d4b970b-600wi

Słowo na zakończenie: zobaczcie jeśli jeszcze nie widzieliście.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s