Bajirao Mastani (2015)

Każdy film ma swój klimat. Filmy Sanjay Leela Bhansali (m.in. Devdas z 2006, Guzaarish, Black czy Goliyon Ki Raasleela Ram-Leela, z dwójką głównych aktorów z Bajirao Mastani w rolach Romea i Julii) kładą nacisk na kolory i wizualną stronę obrazu. Scena po scenie wszystko musi być piękne. Olbrzymią rolę gra też muzyka, za której współtworzenie wziął się już nie raz sam reżyser.

bajirao kashibai

Historia z XVIII wieku o dzielnym wojowniku Bajirao, piastującym urząd Peshwa, który podobno nie przegrał ani jednej bitwy i jego drugiej żony Mastani, córki władcy sąsiedniego królestwa i perskiej muzułmanki z jednej strony jest oparta na wielu przekazach historycznych (potomkowie żyją aż po dziś dzień), z drugiej jednak niewiele wiadomo oprócz tego, że istnieli naprawdę i kim byli. Szczególnie nie wiele wiadomo o samej Mastani. Jednak historia ich związku szybko obrosła legendą i jest bardzo popularna wśród mieszkańców Maharasztry. Pojawiło się wiele iterpretacji teatralnych czy telewizyjnych. Film Sanjaya oparty jest na książce Nagnath S. Inamdar Raau.

Bajirao Ballal (Ranveer Singh) dzięki swoim zdolnościom militarnym i sprytowi zostaje wybrany na nowego Peshwa (coś jak premier) imperium Maratha w bardzo młodym wieku. Jego pasją jest wojaczka, choć w domu czeka na niego piękna i młoda żona, Kashibai (Priyanka Chopra). Między bitwami poznaje dzielną wojowniczkę – muzułmankę z jednego z sąsiadujących królestw, Mastani (Deepika Padukone), która prosi go o pomoc w obronie pałacu przed Mogołami i dla której zupełnie traci głowę. Historia ich miłości nie będzie jednak prosta, bo przeszkodą będzie dla nich i matka Bajirao (wspaniała w tej roli Tanvi Azmi, która specjalnie zgoliła włosy na głowie) i ich religie (hinduizm vs. islam).

bajirao mastani mastani

Dramat rodzinny, jako że ortodoksyjna rodzina Bajirao nie zgadza się zaakceptować Mastani jako drugiej żony, ale też dramat Kashibai, która zostaje odsunięta na bok i o której uczucia nikt się nie troszczy, a która musi się odnaleźć w trudnej i upokarzającej sytuacji. Porusza się też aspekt brahminów, którzy starają się kontrolować sytuację polityczną za pomocą religii. Niby romansidło historyczne a jednak trzyma w napięciu.

Film całkowicie należy do obu żon Bajirao, dlatego też zupełnie nie rozumiem nagrody dla najlepszego aktora dla Ranveera za jego rolę. Nagroda dla Priyanki za rolę drugoplanową jak najbardziej jej się należy, bo za każdym razem kiedy pojawia się na ekranie to skupia na sobie całą uwagę widza. I choć to Mustani miała być tą bardziej sexy to jednak, choć wojownicza, wspaniała i pełna gracji, blednie przy tradycyjnej i oddanej Kashibai (sami spójrzcie np. na ich wspólną piosenkę, Pinga). Nie wiem czy był to efekt zamierzony, ale czytając recenzje zauważyłam, że to nie tylko moje odczucia. [Tak na marginesie, Deepika też była nominowana za swoją rolę, w kategorii aktorki pierwszoplanowej, ale statuetkę przegrała z samą sobą, otrzymując ją za kreację w Piku.]

bajirao mastani bajirao

To jeszcze o muzyce (też nagrodzona  Shreya Ghoshal jako Best Playback Singer, Female), która mnie oczarowała. Shreya śpiewa piosenki dla Mastani, które są świetnie wyważone, melodyjne i pięknie zaaranżowane. Zresztą te wykonane przez Vaishali Made też nie pozostają daleko w tyle (głos w piosenkach dla Kashibai).

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale kiedy u nas box office wygrywały SW, w Indiach walczyły ze sobą Dilwale z SRK i Bajirao Mastani (oba weszły do kin 18 grudnia). W ostatecznym rozrachunku Bajirao wygrało na krajowym rynku, jednak przegrywa znacznie gdy doliczy się wpływy z zagranicy, gdzie dochód Dilwale, choć dużo skromniejszy niż się spodziewano w Indiach, okazał się jednak oszałamiający na rynku międzynarodowym.

Jak już wcześniej wspomniałam film oparty jest na postaciach historycznych. I tak się składa, że potomkowie Bajirao&Kashibai i Bajirao&Mastani żyją po dziś dzień i już po wypuszczeniu na rynek dwóch pierwszych utworów zaczęli zgłaszać swoje protesty. Oskarżają filmowców m.in. o przeinaczenie faktów  czy nieodpowiednie stroje i zachowanie niezgodne z ówczesną kulturą.

bajirao three.jpg

EDIT: Taki mały update, bo przeczytałam ciekawy artykuł wymieniający niektóre z nieścisłości, czy przeinaczenia historyczne w filmie. Autor artykułu filmem się najwyraźniej nie zachwycił, ale przytacza parę ciekawych faktów historycznych (np. to, że zabity w filmie przez Bajirao Bangash, przywódca wojskowy Mogołów, w rzeczywistości przeżył go dożywając słusznego wieku 78 lat). Link tutaj.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s