Momose, kocchi wo muite (百瀬、こっちを向いて,2014)

Angielski tytuł: My Pretended Girlfriend
Japoński tytuł można by przetłumaczyć jako Momose odwróć  się w tą (moją) stronę (w filmie jako  Momose spójrz na mnie; 向く to czasownik znaczący m.in. odwracać się w jakąś stronę). 

Czasem mam problem z rozróżnieniem filmów z kategorii japońska komedia romantyczna dziejąca się w liceum. Wśród produkcji z kraju Kwitnącej Wiśni, jest to chyba najpopularniejszy gatunek wśród internautów (patrząc po dostępności i ilości ocen takich filmów np. na asianwiki.com czy mydramalist.info).

Wypadałoby powiedzieć, że przecież ja wcale nie, i to tylko przez przypadek, jednak przyznam się wam, że od czasu do czasu lubię sobie takie coś obejrzeć. Wiem, że będzie ładnie pokazane, a żadnym z pokazanych problemów na długo nie będę musiała się martwić, bo główna bohaterka/bohater i tak włoży całe swoje serce i energię w to i problem rozwiąże. Proste? Proste. Tylko jedno ostrzeżenie, nie wszystkie produkcje będą mieć typowy hollywoodzki happy end. Często są to też adaptacje mangi (najczęściej ongoing) czy anime i wtedy może się okazać, że jesteśmy dopiero gdzieś w połowie całej historii, wcale ładnie (ale nie definitywnie) zakończonej na potrzeby filmu. I może się okazać, że będziecie szukać po internecie dalszej części w komiksach… (true story, z animacjami jest zresztą tak samo).

momose.jpg

Noboru (Osamu Mukai) to młody pisarz, który po wielu latach wraca po raz pierwszy w rodzinne strony na zaproszenie dawnego nauczyciela. Na stacji przypadkowo spotyka dawną koleżankę, Tetsuko, teraz matkę dwójki dzieci. I tak zaczynają się wspominki przy kawie.

Noboru (Taro Takeuchi) to mało popularny, cichy uczeń, który sam siebie określa na 2 punkty (wnioskuję, że w skali do 100, gdzie 100 to nie tylko świetny wygląd ale też wiedza/inteligencja i zdolności interakcji społecznej). Jego przeciwieństwem jest przyjaciel z dzieciństwa, o rok starszy Miyazaki (Asuka Kudo), najpopularniejszy chłopak w szkole. Noboru uważa, że zawdzięcza mu życie i jest gotów zrobić dla niego wszystko o co ten poprosi. Co jest chłopakowi bardzo na rękę, bo aktualnie ma dwie dziewczyny: „oficjalną”, Tetsuko (Anna Ishibashi), piękną i popularną dziewczynę z bogatej rodziny oraz pierwszoroczną Momose (Akari Hayami), bardzo ładną, ale pochodzącą z wielodzietnej i dość ubogiej rodziny. Ponieważ plotki szybko się rozchodzą, to żeby im przeciwdziałać i uspokoić Tetsuko, Miyazaki prosi aby Momose i Noboru zaczęli udawać, że ze sobą chodzą (co powoduje sporo zdziwionych min, a przecież Takeuchi to przystojny chłopak, nawet jak się bez przerwy garbi w filmie). Kiedy Noboru poznaje lepiej dziewczynę, sam zaczyna żywić do niej uczucia.

5370A.jpg

Najciekawsze z filmu jest chyba zakończenie, nic nie zostało pokazane wprost, i widz musi się domyślać między wierszami. Dlatego też w internecie można się natknąć na sporo dyskusji i rozbieżnych interpretacji na ten temat. Też mam swoją, a co, ale nie zdradzę, bo może jednak ktoś będzie chciał obejrzeć… Wtedy pogadamy.

Mam wrażenie, że na tle innych produkcji tego typu ta naprawdę się wyróżnia. Trudno w tym filmie kogokolwiek oceniać jednoznacznie, każdy ma swój cel i swoje motywacje, co idealnie obrazuje rozgraniczenie japońskich honne i tatemae. Dobrym przykładem jest interakcja Noboru i Momose. Początkowo obydwoje są wyraźnie niechętni, ale w szkole Momose robi co tylko może żeby pokazać jak bardzo są słodcy. Kiedy już wydaje się, że tych dwoje się zaprzyjaźnia i może chłopak miałby jakąś szansę (w końcu to high school rom-com) to reżyser boleśnie nam przypomina, że jednak Momose zależy tylko na jednej osobie. Prawdziwe uczucia (honne) bohaterów często wychodzą na jaw dużo później, a czasem widzowie muszą się ich domyślać.

momose-4.jpg

A, dodam jeszcze, że film powstał na podstawie książki o tym samym tytule, napisanej przez w miarę popularnego autora powieści, głównie z gatunku horrorów: Otsuichi aka Eiichi Nakata aka Hirotaka Adachi (dwa to jego najczęstsze pseudonimy pisarskie, ostatnie to prawdziwe imię i nazwisko).

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s